Review: Suicide Squad

Hver gang jeg ser en ny Marvel film, tænker jeg på om det mon kommer til at være deres dårlige film. Hver gang jeg ser en ny DC film, tænker jeg på om det mon kommer til at være deres gode film… “Suicide Squad” VAR deres gode film, den endeløse linje af skuffelser er endelig blevet brudt

Det er jo ingen hemmelighed at DC har haft en del problemer med at følge trop med konkurrenten Marvel, og lige så suverænt gode som MCU (Marvel Cinematic Universe) har vist sig at være på det hvide lærred, lige så horribelt har DCEU (DC Extended Universe) vist sig at være. Og med Film som “Man of Steel” og “Batman V Superman: Dawn of Justice” på deres samvittighed var frygten også stor for at de ville ende med at maltraktere deres nyeste skud på stammen fuldstændigt.

Heldigvis er der noget om det gamle mundheld, for tredje gang viste sig at være lykkens gang for DC der for en gangs skyld har formået at producere en ordentlig film til alle os tegneserie nørder verden over, og kald mig bare en ukuelig optimist, men jeg tror faktisk godt at “Suicide Squad” kan vise sig at være filmen der kommer til at rede den synkende skude der er DCEU.

I filmens begyndelse ser vi sikkerhedschefen Amanda Waller (Viola Davis) forberede sig på hvad verden skal stille op hvis den næste Superman nu viser sig at være ond. Hendes svar er at lade metahumans kæmpe mod metahumans, og derfor påbegynder hun Task Force X aka The Suicide Squad hvortil hun rekrutterer nogle af verdens farligste superskurke. Det er denne Task Force’s opgave at tage sig af farlige black ops missioner og rede verden… og bedst af alt, hvis noget går galt under disse missioner kan regeringen fralægge sig al ansvarlighed alt imens skurkene udpeges til syndebukke, de er jo når alt kommer til alt onde mennesker alligevel ikke sandt? Skulle skurkene dog mod al forventning få lyst til at flygte eller gøre oprør er de blevet implanteret med en mikroskopisk bombe i halsen, en bombe som kan detonerer hvert øjeblik det skal være… eller hvert øjeblik Amanda finder det passende. Derfor er den brogede forsamling af skurke nødsaget til at adlyde Waller’s mindste vink i hvad der bedst kan beskrives som selvmords missioner.

Via DC Extended Universe Wikia

Via DC Extended Universe Wikia

Jeg var super imponeret over denne film, specielt fordi vi bliver præsenteret for så mange forskellige hovedkarakterer som alle formår at vise en rimelig grad af kompleksitet, der ellers oftest kun ses efter hver enkel karakter har haft deres egen stand alone film. Men med en kløgtig brug af flashbacks og fortællinger så formår man igennem denne film at skabe nogle dybe forbindelser til hver enkel af hovedpersonerne og deres bevæg grunde, på trods af at vi måske kun lige har stiftet bekendtskab med ganske få minutter forinden.

Det er også værd at nævne at jeg ligeså var super imponeret over Jered Leto’s nye portrættering af Jokeren, ja jeg vil faktisk gå så langt som at sige at det uden tvivl var den bedste udgave at denne ikoniske Batman skurk jeg nogen siden hat set, og det kommer fra en der så absolut eeeeelsker Mark Hamils Joker. Selvfølgelig havde jeg mine reservationer over de mange tatoveringer og de uforklarlige grills han havde i kæften, men alt dette virkede faktisk ikke forstyrrende som jeg ellers havde frygtet, tvært i mod underbyggede det i langt højere grad det portræt Jared på smukkeste vi lavede af Mr. J. Jeg ved da også at der er rigtig mange der har beklaget sig over at Jokeren ikke var mere med i filmen, for det er faktisk ikke ret meget man ser til ham i “Suicide Squad”, og selvom jeg elskede denne Joker, så er jeg nødt til at forsvarer dette valg for Jokeren er jo på ingen måde ment som værende en af hovenkaraktererne. Tvært imod er han kun med i filmen for at underbygge Harley Quinns (Margot Robbie) baghistorie og hendes bevæg grundlag, og med det for øje kan jeg faktisk slet ikke se hvor det ville passe til historien at give Jokeren mere screen time, uden at ville ende med at virke malplaceret, og virke som et desperat forsøg på at presse citronen. Istedet sidder vi nu tilbage med en gysende god Joker performance som iden grad var passende i forhold til resten af historien.

Men, men, men naturligvis vokser træerne ikke helt ind i himlen, og der er da også nogle enkelte problemområder med denne film. Det største ligger i at plottet faktisk er rimeligt tyndt, og man kan bestemt godt mærke at krudtet er lagt i at give os nogle kick-ass nye DC karakterer med gode baghistorier. Desværre betyder det at det virker som om at man ikke har lagt lige så meget arbejde i selve den historie som skal drive filmens handling fremad, og ca. en tredjedel inde i filmen ændre den fuldstændig karakter fra at være en fængende fortælling om bad guys dooing good (eller det er nok mere korrekt at sige bad guys forced to do good), til at blive en generisk historieforladt aktionfilm fuld af klicheer som man har set utallige gange før, og det er altså virkelig synd.

Uden at spoile filmen alt for meget kan jeg dog godt røbe at den heldigvis har en finnish der er lige så stærk som begyndelsen, og med en DC film der endelig er tro mod sine karakterer, tegneserier og tegnefilm (og som har et fuldstændigt bragende fantastisk soundtrack der næsten alene kan hive folk ind og se den her film), så er det altså lagt i ovnen til en god gedigen biograf oplevelse der sagtens vil kunne være med til at sikre en lysere fremtid for DC… hvis de da ellers vælger at fortsætte ned ad den vej de er gået med “Suicide Squad”Nerd Score 5