Review: Logan

Via Kino

Tredje gang er lykkens gang, sådan lyder et gammelt mundheld, og med “Logan” får Wolverine fans endelig den film om den bryske helt de så længe har gået og sukket efter. I snart 2 årtier har Hugh Jackman portrætteret den fyrige og usårlige mutant, og selvom Wolverines solofilm indtil nu har været omtrændt lige så succesfulde som gammel Jaka bov på en varm sommerdag, så er heltens tredje solofilm i den grad lykkedes for Jackman. Han levere en stærk og knivskarp performnace der uden tvivl er hans bedste portræt af Wolverine til dato.

“Logan” er sidste kapitel af Wolverines historie i X-Men universet, filmen foregår i år 2029 hvor mutanterne er en stort set uddød race. En af de få mutanter der er tilbage er Logan, som efter af have levet et umenneskeligt langt og hårdt liv nu blevet en gammel, forvitret, fordrukken og modløs mand. Hans kløer har problemer med at skyde frem mellem hans knoer, han har selvmords tanker, drikker alt for meget (selv for ham), hans krop healer ikke længere som den plejer og som en slidt gammel løve bukker han nu hurtigere end nogen sinde under i nærkampe med uduelig små snothvalpe. Logan har stort set givet op på livet, og hans eneste selskab er Professor X, der dog næsten er i en endnu værre forfatning end ham selv.

Den nu 90 årige Xavier er alvorligt syg og hans krop såvel som sind er i så slemt forfald, at Logan tvangsfodre ham med medicin for at mildne professorens destruktive telepatiske anfald. Parret skjuler sig nu for omverdenen i en forladt og isoleret landejendom i Mexico, men da den lille mutantpige Laura (spillet til perfektion af Dafne Keen) med kræfter der minder slående meget om Logans pludselig dukker op med skydegale soldater i hælene, må trioen i al hast ile mod Eden, et mytisk tilflugtsted for mutanter i Canada inden soldaterne får fingrene i Laura.

“Logan” er filmen hvor Jackman i sandhed får lov til at vende vrangen ud på den karakter han er blevet identificeret med i 17 år, man kan se at han elsker at vise Logans forpinte psyke på det hvide lærrede lige så meget som vi nyder at se det. Filmen er den mørkeste og mest forbitrede X-Men film der nogensinde er lavet, men bare rolig filmen er alt andet end en langtrukne klagesang. Samspillet mellem Jackman, Stewart og enormt dygtige Dafne Keen sikre nemlig at denne film både formår at komme med nogle få kærkomme grin alt imens dens dybde byder på bevægende refleksioner over familiebånd, anger og tilgivelse som alt sammen er med til ar ophæve “Logan” til en uforglemmeligt vellykket svanesang for denne ikoniske helt vi nu har fulgt igennem 17 år, 9 film og 3 solofilm.