Review: Inferno (med spoilers)

“Never judge a book by its movie!” Sådan lyder et mundheld blandt bogorme der i årevis har følt lige dele begejstring og frygt, hvergang de er trådt ind i biografsalens mørke for at se deres yndlings litterære værker blive bragt til live på det hvide lærred. For selvom begejstringen er stor over endelig at se en fantastisk bog blive vakt til live, så ved man jo desværre også godt at oversættelsen fra bog til film sjældent bliver særligt vellykket. Og selvom vi gang på gang beder til de højere magter om at filmatiseringen holder sig til sit literærer ophav, ja så virker det oftere som om at menneskerne bag kameraet i bedste tilfælde blot har skimtet et par sider af den den pågældende bog som de af uransagelige årsager er blevet sat til at filmatiserer. Heldigvis var den nylige filmatisering af Dan Browns “Inferno” undtagelsen der bekræfter reglen, for ikke siden filmatiseringen af J.K. Rowlings “Harry Potter og de Vises Sten” har jeg set en film der i lige så stor stil formår at følge sit literærer ophav lige så smukt.

I “Inferno” følger man endnu engang symbolforskeren Robert Langdons eventyr, og denne gang starter strabadserne ud med at han vågner op med hukommelsestab i en hospitalsseng i Firenze. Omtåget og forvirret hives stakkels Robert brat ud af sin sygeseng da han pludselig er blevet centrum for en hæsblæsende og livsfarlig menneskejagt, og med lægen Sienna Brooks hjælp må Robert, stærk mærket af sit hukommelsestab, prøve at undslippe sine bevæbnede fjender samtidig med at han skal løses sit livs hidtil sværeste gåde. For hvis ikke han når at løse gåden i tide slippes en dødelig virus løs, og hvis det sker vil 50% af jordens befolkning dø

Ja det er i hovedtræk filmens handling, og som I kan se følger den bogen utroligt godt. Ja hvis det altså ikke lige var var for filmens sidste 10 sekunder, så ville jeg faktisk sige at den havde fulgt bogen til noget nær perfektion. Men ak træerne vokser desværre ikke ind i himlen, og det jeg havde frygtet allermest viste sig desværre at ske. For åbenbart har Ron Howard på ingen måde samme cojones som Dan Brown, og når vi når hen mod slutningen af filmen laver den så massivt et selvmål at den ellers så eminente filmatisering ender lige i rendestenen med den klassiske Hollywood happy ending. Hvad skete der lige med den sublime slutning vi fik i bogen? Den slutning der ledte til en masse debat om etik kontra bæredygtighed, og den videnskabelige viden kontra humanitet? Hvor blev det af? Er biografgængeren i Ron Howards øjne ikke klog nok til sådanne interessante spørgsmål, som læseren blev præsenteret for i bogen? Ja det var blot nogle af de spørgsmål jeg sad tilbage med efter jeg havde set denne film, og hvis jeg skal være helt ærlig så ødelagde de sidste få øjeblikke faktisk hele filmen for mig.

For der hvor bogen jo virkelig sparkede røv var da vi nåede hen mod slutningen og Dan Brown kom med sit kæmpe twist. Pludselig fandt man ud af at der på ingen måde var tale om en livsfarlig virus, jovist var det hele tiden Bertrand Zobrist mål at lave et våben der ville sænke menneskets faretruende overbefolkningstal. Men hvor filmen blot portrætterer ham som en sindsforvirret psykopat der vil slå 50% af jordens befolkning ihjel med Den Sorte Død 2.0, blev vi i bogen hevet dybere ind i mandens bevæggrundlag, hans videnskabelige opdagelser der satte spørgsmålstegn ved humaniteten i at gøre noget ved dem, hans kamp for at blive hørt om overbefolkningens farer og hans jagt på midler til at gøre noget ved det og sidst men ikke mindst hans afmagt i takt med at alle døre blev smækket i så han alene stod tilbage med visheden om at jordens, og menneskets endeligt var nært forestående hvis ikke der blev gjort noget drastisk.

Hvor filmens Zobrist var en koldblodig morder med et af de værste biologiske våben verden nogen siden har set, forholdt det sig markant anderledes i bogen. For i bogen var det aldrig hans mål at slå ihjel, selvom bogens Zobrist stadig er en terrorist, har Dan Brown igennem ham skabt en ny og utrolig interresant form for terrorist som man aldrig før eller siden har set. For selvom han havde lavet et biologisk våben viste han sig jo faktisk at være verdens allerførste ikke dræbende terrorist. I bogen var Zobrist mål et langsigtet mål, hans intention var aldrig at slå ihjel men at kontrollere befolkningstallet igennem en vektor virus der aktiverer tilfældigt i 1/3 af jordens befolkning, og ændrer deres DNA således at de bliver sterile. På denne måde reduceres befolkningstallet  til et bæredygtigt niveau, og hvor Sidse Babett Knudsen heroisk springer i vandet i filmen og stopper udslippet af Zobrist virus forholder det sig mærkbart anderledes i bogen, men den historie var vi åbenbart ikke intelligente eller værdige nok til at se. I bogen var det nemlig allerede for sent at stoppe Zobrist virus mens Langdon lå i sygesengen, bogens Zobrist vidste at jorden ikke kunne overleve uden handling hvorfor han sikrede at virussen lå i en pose der opløses i vand. I bogen var det for sent allerede før det begyndte, og Zobist plan lykkedes. For da Langdon endelig nåede frem var posen opløst og Zobrist virus havde allerede haft rigeligt med tid til at inficere klodens befolkning.

Det var en slutning der var interessant, det var et twist man ikke havde set komme, det var en slutning der ikke kunne andet end at medfører en masse sund debat og sidst men ikke mindst var det forfiskende at se at det gode ikke altid sejrer, nogle gange sker det uventede og det må man bare forholde sig til.

Jeg havde  glædet mig utroligt meget til at se sådan en sltutning for engangsskyld i en film, men desværre turde Hollywood ikke være med på legen, og det bliver desværre afspejligt i bedømmelsen af denne film som kun kan få 3 nørdbriller. Havde slutningen tilgengæld troværdig mod bogens ånd havde jeg ikke været bleg for at give den 5… måske endda 6 nørdbriller, men ak sådan skulle det altså ikke gå.

Nerd Score3