Review: Deadpool (med milde spoilers)

Deadpool

Endelig, endelig, endelig har Christoffer og jeg været i biffen for at se en af de film vi begge har ventet umenneskelige tider på – nemlig Deadpool med Ryan Reynolds i tittelrollen. Jeg kan slet ikke få armene ned over den her film, for endelig har verden fået en filmatisering af the merc with a mouth som rent faktisk ikke er skuffende, men lever helt og aldeldes op til hvad denne ikoniske karakter fortjener… og meget mere til.

I X-men Origens: Wolverine så vi første gang Reynolds give sig i kast med rollen som Wade Wilson og hans transformation til Deadpool. Men skal vi ikke bare for en god ordensskyld begrave den højst kritisable performance langt nede under jordens overflade og håbe at den ebber ud i glemslens ingenmandsland, for mangen til makværk skal man da lede længe efter. Og det er faktisk lidt synd for Reynolds er faktisk selv en kæmpe Deadpool fan som siden 2005 har forsøgt at få en film med anitihelten lavet, så skuffelsen fra hans side har om noget været endnu større end den vi filmnørder har siddet tilbage med efter den helt igennem absurde portrættering af Deadpool.

Via comicbookmovie

Via Comicbookmovie

Heldigvis gør den nye film bod på den gamles synder, og på sin vis kan den nye filmatisering tags som et filmisk svar på en undskyldning til hele verden, Så tak Fox, tak for at i endelig har givet os en ordentlig Deadpool fuld af action, humor, flabethed, politisk ukorrekthed, og få mig slet ikke til at starte på alle de fantastiske referencer som Reynolds disker op med i filmens løb, for de er frickin hilarious, min personlige favorit var bestemt da Colossus trækker afsted med Deadpool for at få ham til at tale med Professor Xavier hvortil Deadpool helt nonchalant spørger om det er Mcavoy eller Stewart der er tale om, for det kan jo godt blive lidt forvirrende med alle de time lines som de kære X-men har kørende. Men vigtigst af alt så skal Fox takkes for at de IKKE af uforklarlige årsager hat syet munden sammen på Deadpool…for seriøst hvad skete der lige for det tåblige move?

I filmen ser vi hvordan Wade Wilson, en tidligere lejesoldat, desperat forsøger at blive helbredt for en invasiv kræft der har spredt sig til det meste af hans krop. Som følge heraf deltager han i et vanvittigt eksperiment der for det første vansirer hans ansigt fuldstændigt men som også har den bivirkning at han nu er i stand til at heale hvilken som helst kropslig skade på rekordtid…. ja basically ender han med at være stort set udødelig, og beslutter sig for at få alteregoet Deadpool.

Det lyder jo egentligt som om det kunne være starten på en hvilken som helst superhelte film, men Deadpool er langt fra en traditionel superhelt. Ja han har en healings faktor på linje med Wolverine og hans færdigheder inden for kampsort er i samme klasse som den vi ser hos Batman. Men i modsætning til andre helte som ville bruge deres nyfundne superkræfter i den gode sags tjeneste, er Deadpool mest af alt ude på at få hævn over dem der stod bag det grufulde eksperiment han deltog i, for det var bestemt ikke milde sager der skulle til at helbrede ham for kræft. Alt imens han tosser rundt og prøver at provokerer flest mulige med sjofle kommentarer og kvikke bemærkninger.

Via YouTube

Det er selvfølgelig en ret grafisk film, men hvis man er bekendt med Deadpool universet burde det nok ikke komme som den helt store overraskelse at hovedpersonen kan finde på at bruge et afhugget hoved som en fodbold der sparkes ind i maven på en anden mand eller skære sin egen hånd af efter han får håndjern på.

Når det så er sagt er det også en utrolig humoristisk film fuld af sarkasme og rapkæftede one-liners der leveres til perfektion af Ryan Reynolds som i min optik er det perfekte valg til at spille Deadpool. Han har personligheden til det, er god til at improvisere og til at været flabet, præcis som det forventes af Deadpool.

Via Empire

Via Empire

I filmen stjæler Ryan da også helt suverænt billedet fra de andre karakterer for hans mund stort set aldrig stille og man kan være sikker på at der er ligger en vanvittig joke eller reference til popkultur og venter lige rundt om hjørnet. Så der er ikke noget at sige til at både Christoffer og jeg både gik hjem med latterkramper og en følelse af vild imponade som betyder at der med længsel bliver set frem til at den kommer på Blu-ray, så den kan få en plads i den ellers ret velvoksne samling vi har i stuen.

En ting er i hvert fald sikkert, efter denne film så har Reynolds bestemt fortjent at bære sit røde supersuit med stolthed – for han har tændt en håbets fakkel med den her film, og alle os superhelte nørder kommer bestemt til at hungre efter flere fantastisk filmatiseringer med dette elskværdige røvhul af en anitihelt… og gerne sammen med flere X-men udover Colossus og Negasonic Teenage Warhead, for jeg er sikker på at der bestemt vil være mulighed for cross-overs af episke propotioner.

Nerd Score7